KULTURCREW PÅ SKOLEN

Rammerne for hvilke opgaver KulturCrew kan løse på skolen, vil oplagt være noget, der besluttes fælles af skole og KulturCrew.

Her fortæller et par af KulturCrew-kontakterne rundt om i landet, om hvilke opgaver deres crew har påtaget sig, og til højre vil du snart kunne downloade nogle inspirationslister over opgaver og måder at udføre dem på, indhentet fra forskellige KulturCrew.

Gør I noget specielt på jeres skole, der kunne inspirere andre, så send endelig et lille skriv om det til gitte@lms.dk
 eller ps@teatercentrum.dk
.

KulturCrew giver ejerskab

Nyrupskolen, Kalundborg Kommune

Danmarks allerførste KulturCrew blev dannet på Nyrupskolen i Kalundborg tilbage i 2010. Skolen er med i de såkaldte Kulturpakker, hvor der derfor årligt kommer besøg af professionelle kunstnere indenfor både dans, musik og teater. Der er med andre ord opgaver nok for Nyrupskolens KulturCrew.

"Som skole oplever vi, at eleverne i KulturCrewet føler et stort ansvar for det at arrangerer og gennemføre kulturelle aktiviteter på skolen. Det er dem der har den først kontakt med kunstnerne, modtager dem, når de ankommer til skolen, sørger for alt det praktiske omkring arrangementerne samt sørger for at kunstnerne føler sig godt tilpas mens de er på skolen," fortæller den KulturCrew-ansvarlige lærer, Linette Rønne Johansen.

På Nyrupskolen er det også KulturCrewet, som er kulturens ambassadører i forhold til de andre elever.

"Det gør, at skolens øvrige elever modtager kunsten på en helt anden måde, når formidlingen går fra ung til barn eller fra ung til ung, og skolens øvrige elever får et helt anden ejerskab til de arrangementer der opføres på skolen," fortæller Linette Rønne Johansen.

PR I MASKOT-FORM

Nr. Snede Skole, Ikast-Brande Kommune

4.-7. klasse på Nr. Snede Skole skulle afholde fælles torvedag for at indsamle penge til lejrture og lignende elevarrangementer. KulturCrewet fik opgaven at skaffe gæster til dagen.

”Vi lavede en brainstorm, og her er KulturCrew bare eksperterne. Dels var det dem, der skulle drage nytte af, at der kom kunder, men de havde også en masse idéer og mega meget motivation,” fortæller KulturCrew- og eventansvarlig på Nr. Snede Skole, Hans Verner Hansen, også kaldet HV.

Idéudviklingen førte hurtigt til en beslutning om at gå efter målgruppen 3-10 år, og med inspiration fra sportsverdenen nåede crewet frem til, at bedste reklame, udover plakater rundt om i byen, ville være en maskot.

”Tilfældigvis var der en i crewet som var nabo til en fra Jyske Bank, så hun meldte sig til at gå over og spørge, om vi måtte låne deres maskotter – og sørme om der ikke blev sagt ja. Og så fandt crewet på at maskotterne skulle være lidt frække, og så skulle der være to KulturCrew med til at holde dem i ørene, og det show gik rent ind hos børnene, så vores elever kom tilbage og var helt høje af al den opmærksomhed og succes, deres PR-stunt gav,” fortæller HV begejstret.

Maskotterne besøgte den lokale børnehave og var også med på selve torvedagen sammen med det øvrige KulturCrew. Og dagen blev en stor succes, hvor overskuddet endte over 10.000 kroner – fire gange så meget som forventet.